جستجو

۱۳۸۹ اسفند ۳, سه‌شنبه

درخواست پایگاه اطلاع رسانی پزشکان ایران از دبیرکل سازمان ملل برای جلوگیری از استفاده ایران از گازهای شیمیایی جدید خطرناک علیه تظاهر کنندگان


پایگاه اطلاع رسانی پزشکان ایران طی نامه ای به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل خواستار اقدامات فوری آن سازمان جهت جلوگیری از استفاده گازهای شیمیایی مخرب  علیه تظاهرکنندگان  در ایران توسط نیروهای پلیس ضد شورش رژیم گردید.
در این نامه ضمن برشمردن خطرات آنی و درازمدت استفاده از این نوع گازها بر تظاهرکنندگان  و حتی مردم عادی ساکن در شهرهای محل تظاهرات و خطرات زیست محیطی اینگونه گازها, خواستار اعزام گروه کارشناسی به ایران , برای بررسی ابعاد استفاده از این گازهای شیمیایی خطرناک گردید که در قالب گازهای اشک آور جدید به سمت معترضین خیابانی شلیک می گردد. گازهای شیمیایی جدید بدلیل ایجاد ترس و وحشت در مصدوم به گاز ترس نیز شهرت یافته اند. متن کامل نامه به این شرح است:
دبیر کل محترم سازمان ملل
آقای بان کی مون
همانطور که شاید در اخبار این روزها شنیده باشید چندی است که نیروهای امنیتی ایران برای مقابله با مردم در تظاهرات خیابانی شهرهای ایران از نوعی گاز شیمیایی جدید استفاده می کنند که بدلیل آثار زیانبار بر انسانها و محیط زیست , نگرانی های زیادی را برای اینجانب و همکاران من در سرتاسر ایران بوجود آورده است.
این گازها که حاصل تجربیات  واحد پدافند شیمیایی , میکروبی سپاه پاسداران  در طی جنگ هشت ساله ایران و عراق می باشد , اولین بار بطور آزمایشی در اعتراضات خیابانی سال 2009 بصورت محدود مورد استفاده قرار گرفت اما در طی  روزهای جاری و بخصوص در جریان تظاهرات مردم ایران در روزهای 25 بهمن و اول اسفند امسال بصورت گسترده علیه مردم ایران مورد استفاده قرار گرفته است .
هرچند استفاده از گازهای اشک آور معمولی که  عموما حاوی ترکیبات گوگرد بوده و پس از آزاد شدن , تولید اسید سولفوریک می کند و باعث ایجاد سوزش در چشم و بینی می گردد نیز عملی غیر انسانی و ناپسند است  اما بدلیل نیمه عمر کوتاه این مواد و اندک سازگاری  با محیط زیست, خیلی نگران کننده نیست. اما گازهای شیمیایی جدید که  بدلیل ایجاد ترس و وحشت در مصدوم به گاز ترس نیز شهرت یافته است, علاوه بر ترکیبات فوق  حاوی CHLOROBENZALDOXIM NITRIL و  باران زرد  و مقادیر کمی از گازهاي اعصاب مانند سارين، تابون و يا سومان نیز هست که اینها تركيبات آلي فسفردار و جزو سموم ارگانو فسفره هستند و در برخی موارد سبب بروز علائم شدیدی در بین مصدومان این گازها مانند سرگيجه، درد قفسه ي سينه ، سردرد شديد ، دو بيني و تاري ديد ، خستگي تهوع، استفراغ، استفراغ خونی ، دردهاي شكمي و افزايش ترشحات دهان، بيني، چشم و سیستم تنفسي و دردهای شدید عضلانی میگردد. در موارد متعدد در آزمایش خونی که از مصدومان توسط همکاران ما گرفته شده است در خون آنها مقاديري فنيل انالين؛ نيتريت و گوگرد ديده شده و سطح اوره خون آنها نیز بالا بوده است . همچنین بدلیل تاثیر بر DNA می تواند سبب عوارض دیررس و تغییرات کارسینوژنیک و سرطانزایی در انسان نیز شود. و بعلاوه بدلیل  نیمه عمر طولانی با شسته شدن توسط آب باران  در خیابانها  و سرازیر شدن به مزارع  پایین دست که از آبهای سطحی  استفاده می کنند سبب بروز عوارض زیست محیطی دهشتناکی میگردد.
مشاهدات همکاران ما در کلینیک ها و مراکز اورژانس و مطب ها  حاکی از آنست که علی رغم گذشت چندین روز از تظاهرات خیابانی 25 بهمن هنوز در برخی موارد علائم مصدومیتهای افرادی که در جریان تظاهرات این روز آسیب دیده اند برطرف نشده و ما نگران عوارض دیررس این گازهای شیمیایی نیز هستیم. و این در حالی است که مصدومان این روزها به میزان بسیار زیادی در شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و تویتر از بروز علائم جدید مانند استفراغ خونی و دردهای عضلانی شدید و تهوع  در خود خبر می دهند که تاییدی بر استفاده از این گونه گازها در سطح وسیع در جریان تظاهرات روزهای اخیر ایران است.
بر اساس پروتكل منع كاربرد جنگ افزارهاي شيميايي و بيولوژيك سال 1925 ژنو که کشور ایران نیز یکی از  امضا کنندگان این پروتکل است , استفاده از این گازها غیرمجاز است  و از طرفی  این سلاحها در سطح خیابانها و معابر عمومی استفاده می گردد که  محل رفت و آمد هزاران کودک و زن و مردی است که در این مناطق سکونت دارند و ممکن است در جریان این اعتراضات، شرکت نداشته باشند.
لذا بر اساس مسئولیتی که جنابعالی دارید از شما بعنوان دبیر کل سازمان ملل متحد در آستانه سالروز استفاده حکومت عراق از این گونه سلاحهای شیمیایی علیه مردم حلبچه در سال 1988 , تقاضا دارم در سریعترین زمان ممکن  برای توقف استفاده از گازهای شیمیایی که این روزهاعلیه مردم ایران استفاده می شود اقدام کنید و در صورت لزوم گروه کارشناسی برای بررسی اثرات مخرب  این گازها بر انسانها و محیط زیست به ایران  اعزام نمایید.
دکتر محمد کاظم عطاری
مدیر پایگاه اطلاع رسانی پزشکان ایران

۶ نظر:

  1. شما بيشرفها مي خواهيد به يك نحوي پاي بيگانگان را به اين كشور باز كنيد اين هم يك ترفند جديد است.

    پاسخحذف
  2. nashenase aziz
    kar nadre ke hamaroo bokoshin
    ke paye bigane ham baz nashe
    naa
    kar nadaree ke
    yezaree shimiaii tar she
    shomam miri behesht
    ma ham jahanam

    پاسخحذف
  3. خیلی ممنون از تلاشتون و درود بر شما ، من خودم ۲ بار این گازهارو تنفس کردم، در جریان راهپیمایی و بعد از من به شدت دچاره مشکله تنفسی شدم، سرفه های عمیق و قطع نشدنی شبانه که به استفراغ منجر میشد ، این علائم تا ۱ ماه ادامه دشت که با مراجه به یک پزشک صاحب نام ، و درمان گران قیمت و طولانی ، خوب شدم ، البته از انجا که برام روشن بود این رژیم مخالفان خودش رو نمیتونه تحمل کنه همیشه نگران چیزی بودم که تنفس کردم و همچنین همشهریان و کودکان که ساکن مناطقی هستند که زیاد از این گازها استفاده میشود در خطر هستند
    و ای ناشناس بی ریشه ، تو یا نادانی یا خودت متجاوزی به این خاک و مردم

    پاسخحذف
  4. جمع کنید خودتونو بااین بیگانه ،بیگانه که30سال داره درگوش این ملت میگید.
    بیگانه ترازاین آخوندها دراین مملکت وجودندارد،که بلایی که سراین ملت وکشورآوردندهیچ بیگانه ای درطول تاریخ بااین کشورنکرد.

    پاسخحذف
  5. نظر اول: مردک نادان بیخرد یعنی چی بیگانه بیگانه، اصلا تو میفهمی بیگانه یعنی چی؟ بیگانه به رنگ پوست و ملیت و کشور نیست، بیگانگی یعنی ندونی دوست کیه، دشمن کیه، بیگانگی یعنی رفتاری که امثال تو با مردم تو خیابون میکنن، بیگانه یعنی کسی که هموطن خودش و آنقدر بزنه که بمیره در حالی که تنها گناهش اعتراض خیابانی بوده. نادان بی خرد، اگر ذره ای فکر کنی که نمیکنی تو و امثال تو و اون جماعت اون بالا از همه بیگانه تر هستید. 30 ساله که تو طبل بیگانه میکوبید در حالی که متوجه نشدید خودتون از همه با ما و ایران بیگانه تر هستید.
    مرگ بر حماقت مرگ بر جهالت مرگ بر تحجر، مرگ بر درکتاتوری

    پاسخحذف
  6. از اين جمهوري اسلامي هر چي بگي بر مياد

    پاسخحذف