جستجو

۱۳۸۹ آبان ۹, یکشنبه

انفجار استانبول , تقابل اسلام ایرانی با قانون اساسی سکولار ترکیه


وقتی عبور از قانون و گذر از آن  درکشور همسایه ترکیه یعنی ایران به این راحتی انجام می شود , رییس جمهور ترکیه , عبدالله گل نیز که هیچگاه اجازه ی زیر پا گذاشتن قانون اساسی این کشور که به آن قسم خورده است را به خود نمی داد, دو روز قبل , در روز بزرگ  جمهوریت در ترکیه که در واقع روز استقلال و رسیدن به آرمانهای مدنی برای این کشور است و همه در جشن و سرور این پیروزی و رسیدن به آزادی هستند آشکارا قانون را زیر پا گذاشت و در همان زمان تهدید سکولارهایی که در جشن تولد جمهوریت  عبدالله گل شرکت نکردند سایه بیم و ترس را در کشور ایجاد نمود.
طبق قانون اساسی و قوانین مدنی ترکیه شرکت زنان محجبه با روسری و پوشش در مراکز دولتی , ادارات و بانکها و دانشگاهها و مدارس ممنوع است. ما به درستی ونادرستی آن کاری نداریم ولی قانونی است که رییس جمهور این کشور به آن قسم خورده و حافظ اجرای آن است . تاکنون رییس جمهور ترکیه  بدلیل احترام به این قوانین از حضور همسرش  که محجبه است  در اماکن عمومی خودداری می کرد ولی دو روز قبل از این انفجار همسر رییس جمهور ترکیه در جشن پیروزی و انقلاب ترکیه که قانون اساسی فعلی ترکیه نیز ماحصل آن است با حجاب اسلامی شرکت کرد واین به زعم سکولارهای ترکیه که خود را حافظ قانون اساسی این کشور می دانند خوش نیامد. ترک مراسم جشن ریاست جمهوری وشرکت در مراسمی جداگانه همراه با تهدیدهایی بود که زمینه بروز تنشهایی را ایجاد نموده است .
رجب طیب اردوغان نیز که طی دستوری خلاف قوانین رایج در این کشور , به روسای دانشگاهها و وزارت علوم آن کشور دستور داد تا نه تنها با پوششهای خلاف قانون در دانشگاهها برخورد نکنند , بلکه از صاحبان پوششهای اسلامی در دانشگاهها حمایت نمایند.
عملکرد حزب عدالت و توسعه که اسلام گرایی به روش اسلام ایرانی را سرلوحه خود قرارداده و روابط نزدیکی با دولت احمدی نژاد دارد, این نگرانی را در بین روشنفکران ترک ایجاد نموده که شاید ترکیه به سمت بنیاد گرایی اسلامی پیش می رود و نیاز به تغییر نگرش در عملکرد دولتمردان است . این نگرانی را در رای شکننده دوازدهم سپتامبر امسال به تغییرات قانون اساسی این کشور می توان دید. تغییراتی که علیرغم موافقت همه مردم با آن و هموار شدن مسیر ترقی و توسعه ترکیه به سمت دموکراسی و پیوستن به اتحادیه اروپا , باز هم نزدیک به نیمی از مردم این کشور بدلیل ترس از بازگشت اسلام ایرانی به این کشور , و ارتجاع و تحجر  به آن رای منفی دادند.
درحالیکه عبدالله گل و رجب طیب اردوغان با رای بالای هشتاد درصدی مردم مسلمان این کشور انتخاب شده بودند, اما همین جمعیت 93درصدی مسلمانان ترکیه از ترس بازگشت ارتجاع به کشورشان و سایه افکندن حکومت دینی که مانع رشد و توسعه کشورشان می شود و علی رغم موافق بودن با تحولات به رفراندم گذاشته شده , نیمی به آن رای منفی دادند و تنها با اکثریت شکننده پنجاه و دو درصدی اردوغان توانست این اصلاحات را به تصویب مردم برساند.
آنچه مسلم است انفجار امروز استانبول می تواند در زمینه ی بروز این کشمکشهای سیاسی بین حافظان قانون اساسی و اسلامگرایانی باشد که بیشتر قصد تاختن اسب خود را دارند و خود را فراتر از قانون می دانند. در این میان فرصت طلبان بیشترین سود و مردم بیشترین زیان را متحمل خواهند شد, مگر آنکه دولتمردان ترکیه خود را با قانون مصوب این کشور وفق دهند و همراهی بیش از پیش مردم را باخود داشته باشند.
news in news khabar dar khabar    khabardarkhbar newsinnews خبر در خبر خبرنامه اخبار جدیدیارانه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر